2015. október 16., péntek

Kiválasztott 2. rész cikk a SciFiNow-ban

Hűűű, tök sok oldal került elő a SciFiNow-ból, a fő cikket tudom most fordítani, pedig lenne még más is, de majd fokozatosan.

Egy szikrával kezdődött. Pokoljárás lesz a vége. Zárd be a diktátoraidat: Katniss visszatért! A Kiválasztott 2. részéről beszélgettünk a film szereplőivel és készítőivel.


Amikor Katniss Everdeen a 74. Éhezők Viadala Aratásán önként jelentkezett a húga helyett, tudta, hogy élete örökre megváltozik. Amire ő sem számított az az, hogy egész Panem életét is megváltoztatja. Azóta embert ölt, túl van egy mű lánykérésen, egy nem létező terhességen, kirobbantott egy lázadást és Snow elnök szemében a világ legveszedelmesebb nőszemélye lett. 

A Kiválasztott 2. részben barátai és a Viadalokon megismert szövetségesei továbbra is követik Katnisst a győzelem felé vezető úton, többek között Peeta Mellark, Gale Hawthorne, Finnick Odair, a propagandafilmek rendezője és a propaganda filmek rendezője, Cressida. A fenyegetés már megtörtént. Már vér is folyt. Már majdnem elérkeztünk Katniss Snow elnök ellen zajló küzdelmének végére. 
Natalie Dormer hisz abban, hogy Katniss és Az Éhezők Viadala az elmúlt négy év során hosszú utat járt be tizenéves lányok, a nők és a filmes szakma összességének szempontjából is.
- Néhány férfi abban a tévképzetben él, hogy a női erőnek szexuális eredetűnek kell lennie. - magyarázza. - Hogy mondjuk egy szexi ninjanő legyen, szűk bőrnadrágban. Van erre lehetőség a szórakoztatóiparban, persze. Katniss Everdeen azonban egy példakép, mivel igazi emberi tulajdonságai vannak. Ő egy igazi tinilány a maga hibáival és gyengeségeivel és a személyiségének a rossz oldalával együtt. Ő nem akar hősnő vagy hős lenni. És ez azt is jelenti, hogy sokkal elérhetőbb a fiatal nők számára és ami még fontosabb az olyan fickók számára is, akik a Hollywood-i filmeket finanszírozzák, mivel bebizonyította, hogy képes rekordokat döntögetni, vagyis gazdaságilag is megállja a helyét. Szóval amint ők rájönnek, hogy az ilyesfajta történetmesélés anyagilag jövedelmező, remélhetőleg még több Katniss Everdeenhez hasonló szerep és szereplő kerül majd elő.




Ez vajon azt jelenti, hogy Az Éhezők Viadalát is a Hollywoodban készült feminista sorozatok között tarthatjuk számon?
- Szerintem a 'feminista franchise' egy általános fogalom. Ha úgy érted, hogy a feminizmus pusztán a férfi és nő közötti egyenjogúságot jelenti, akkor igen, az. - mondja Dormer. - De néha maga a szó is megrémiszti az embereket. Ez egy nagyon emberi történet. És csodálatosan lényegtelen, hogy a főhőse történetesen nő vagy épp férfi. Bizonyos karakterek, például Coin vagy Cressida akár férfiak is lehetnének. Őket a meggyőződésük vagy a munkájuk határozza meg, és szerintem végsősoron ez lenne a cél a jövőben. Ez az, amikor az ember érzi, hogy egyenlőnek tekintik. 
- Remélem, hogy a jövőben több lehetőség adódik a nők számára. - szól hozzá Lawrence is. - Valakivel arról beszélgettem, mekkora szenvedést jelent, hogy ebben a szakmában milyen fontos a testsúly, mert én mindig erről beszélek és az illető azt mondta, hogy a legnagyobb filmszínészek nem is olyan soványak. Mire én mondtam, hogy "Na, persze, amikor az ember eljut egy bizonyos szintre, mindenképp azt szeretnék, ha szerepelne egy-egy filmben, mindegy, hogy néz ki." De azon színészek és színésznők számára, akik még nem jutottak el eddig a bizonyos pontig, ez hatalmas küzdelem, mert ők meg bármilyen szerepet el kell, hogy vállaljanak, és ez nagy teher. És úgy érzem, nekem tényleg nincs okom panaszra, mintha nem lenne elég szerepem. Mert én bőven kapok lehetőséget. Kíváncsi lennék, az mit mondana erre a kérdésre, aki nem épp két franchise közötti pihenőjét tölti.


Ami a rajongókat illeti, varázslatos volt végignézniük, hogyan vált a mélyszegénységben élő, egyszerű, sebezhető kamaszlányból Győztes illetve a remény és a lázadás jelképe.
- Katniss történetének elején még csak a húga és a saját életét akarta megmenteni, majd Peetáét is, aztán, amikor felébredt a 13. körzetben, megváltoztak a dolgok. - mondja Lawrence. - Az, hogy elveszítette Peetát, megváltoztatta a dolgokat, és úgy hiszem, valamiképp belenő ebbe a szerepbe és átveszi az irányítást saját sorsa és a forradalom felett, mivel ez folyamatosan fejlődik benne. Kezdetben csak egy fiatal lány volt és életben akart maradni, meg volt rémülve és nem hiszem, hogy igazából ezt akarta elérni. Épp ez az, amit szeretek a második filmben. Amikor egyre erősebb lesz és elkezd hinni ebben az egészben.
- Ugyanakkor más az, hogy valaki harcos vagy hogy egy forradalom jelképe, hogy Katniss egy olyan karakter, aki részt akar venni az eseményekben és tenni akarja, amit tennie kell. - mondja Nina Jacobson, a négy film producere. - Szerintem ő előbb lemondana a Fecsegőposzáta szerepéről, mint arról, hogy forradalmár legyen. Szerintem ha a történetnek a lényegét tekintjük, az a mondanivalója, hogy bármi is történjék, el lehet érni változást, ha az emberek elég bátrak, hogy megküzdjenek érte. Az elején a Kapitólium irányítja egyedül a médiát, és ebbe rondít bele Katniss az első rész végén, majd végig a forradalom során. A forradalom során pedig a végkimenetel szempontjából nagyon fontos, hogy éppen kinek a kezében van a média feletti kontroll. A karaktereink csak az igazságot akarják általa közvetíteni és ellenszegülnek a rendszernek, ami végül a változást eredményezi.
- Nagy rajongója vagyok a sci-finek és a fantasy-nak különösen, ha ily módon mutatják be mai modern világunkat. - mondja Dormer. - Elég egyetlen pillantást vetni a hírekben szereplő képekre és az ember azt látja, hogy valahol menekültáradat van vagy hogy az embereket elnyomja a saját kormányuk, és azt a szakadékot, ami van a gazdagok és a szegények között. Ebben nagyon erős Az Éhezők Viadala. Bemutatja a háború következményeit és azokat a sötét emberi jellemvonásokat, amelyek a való világunkban is jellemzőek.


Nem Katniss az egyetlen karakter, aki hatalmas változáson megy keresztül az első naphoz képest. Elvégre is a forradalom csapatmunka. Katniss egyik legmegbízhatóbb szövetségeseként és olykor szerelmeként Gale Hawthorne maga is kemény dolgokon ment keresztül.
- Gale nagyjából ott van, ahol lenni akar mostanság. Ő egy érzelmes, nagy akaraterővel rendelkező, önálló, dühös fiatalember. Sok dolog történt vele, hogy úgy érezzen, ahogy érez és legnagyobb vágya az legyen, hogy megdöntse a Kapitóliumot. Ő most csak erre tud gondolni. Szerintem ő most kevésbé összpontosít Katnissre, inkább azzal foglalkozik, hogy részt vehessen a háborúban. És szerintem ő egy kicsit olyan itt, mint egy ketyegő, időzített bomba, szerintem azért, mert ő nagyon egysíkúan gondolkodik. Ebben a filmben rengeteg nézeteltérés lesz Katniss és Gale között annak kapcsán, hogy mi az, ami elfogadható és mi nem, hogy mi az, ami még jó és mi nem az. És gyakorlatilag bármit megtenne, hogy véget vessen ennek az egésznek. De határozottan jó volt, hogy végre én is színre léphetek azok után, hogy eddig gyakorlatilag csak az oldalvonalon álltam és szinte kívülállóként figyeltem, mi is történik. 


Hasonlóképp Peeta is többet lesz majd látható, miután a Kiválasztott 1. részében fogva tartották és megkínozták a Kapitóliumban a Futótűz végén történtek következményeként. Miután agymosott állapotban majdnem megölte Katnisst az 1. rész végén, a folytatásban még mindig nem lesz teljesen önmaga.
A történet során mindvégig szerettem Peetát. Az elején egy csöndes fiú, aki nem biztos önmagában. - mondja Hutcherson. - Határozott véleménye van az életről és mindenről, és amikor bevallja Katniss iránti szerelmét, azáltal valamiképp megerősödik. A Kiválasztott 1. részében foglyul ejtik, megkínozzák és átmossák az agyát. Az ebből való felépülés hullámhegyek és mélypontok sorozatát hozza számára. Nagyszerű volt mindezt eljátszani és megmutatni, milyen dolgokon megy keresztül.

Még Cressida is, aki csak félidőben, A Kiválasztott 1. részében csatlakozott Katniss kíséretéhez sokat fejlődött a sorozat végéig.
- Ezt szeretem Cressidában. - mondja Dormer. - Az egész út során nagyon egyben van. Látni, hogyan változik munkájának természete. A Kiválasztott 2. részének közepe tájára már nem annyira a propagandafilmek készítése lesz a cél, hanem a túlélés, ezért aztán ő és operatőrei is felkapják a fegyvereiket és bőszen harcolnak, hogy életben maradjanak. Ez az, amit szeretek Cressidában, hogy téthelyzetben nagyon laza és nyugodt, és ezt nagyon jó eljátszani.

Miután olyan hosszú ideig dolgoztak együtt ezen a sorozaton és olyan sok időt töltöttek együtt a szereplők és a stábtagok, Hemsworth nagyon sajnálja, hogy a sorozat a végéhez közeledik.
- Mindannyian nagyon el vagyunk érzékenyülve, hogy ez a munka lassan véget ér, és szerintem nagyon szerencsések vagyunk, amiért ilyen jó barátok lettünk és hogy egy ilyen különleges élményben lehetett részünk együtt. Egy igazán őrült világba vetettük bele magunkat, egy csodálatos projekt részesei lehettünk, és tényleg együtt nőttünk fel közben. Mindannyian azon gondolkodunk, milyen is volt ez az elején? Arra gondolok, ki voltam akkor és ki vagyok most. Mindannyian olyan sokat értünk és olyan sokat változtunk, és ez az egész mindig nagyon különleges helyet foglal majd el az életemben.


- Az utolsó forgatási napom nagyon különös volt - meséli be Claflin. - Úgy tudtam, hogy egy csütörtöki napon van az utolsó napom, ezért mindenkitől elköszöntem, mindenkit megöleltem, ügyeltem rá, hogy minden egyes embertől elbúcsúzzak, hogy mindenkit megöleljek, megpusziljak, mindenkinek adtam búcsú üdvözlőlapot és mindenkinek mindent megköszönjek. Amikor aztán a nap végén közölték, hogy "Felvétel vége!", akkor valaki odaszólt, hogy "Srácok, úgy alakult, hogy még holnap reggel is be kellene ugranotok!" Szóval miután mindenkitől elköszöntem, még másnap reggel be kellett mennem egy 20 másodperces jelenetért, amit nem sikerült előző nap felvenni. 

Még arra is van idő, hogy a nagy végső búcsú előtt valamiféle leleplezések történjenek. Azok Az Éhezők Viadala rajongók, akik még nem állnak készen arra, hogy elbúcsúzzanak a sorozattól, még azzal vigasztalódhatnak, hogy vannak olyan pletykák, miszerint a Lionsgate tervez egy spin-offot a sorozathoz. Egyelőre ezek sajnos tényleg csak pletykák, amikre nem lehet alapozni, Claflin azonban tudja, mi az, amit ő szívesen látna legközelebb a sorozatból:
- Több különböző alapötlet van, amit megcsinálhatnának. - mondja. - Engem szerintem Haymitch története lenne az egyik, ami érdekelne, hogyan nyert, mi történt vele utána, de az Éhezők Viadala bevezetése is érdekes történet lehetne. Hogyan, miért indították el, milyen volt az első. Már amikor belekezdtünk az elsőbe és tudtuk, hogy ez már a többedik ilyen, akkor sem értettünk vele egyet. Szerintem az elsőnek hatalmas felhördülést kellett volna okoznia. 24 gyerek halálát tervezték, ez felkavarja a kedélyeket. De valamikor valaki meghozta a döntést, hogy kezdődjön el a Viadal. 
És hogy mit szólna Finnick történetének kezdetéhez?
- Szerintem ahhoz én már túl idős vagyok! - nevet. - Szerintem az ő történetének legizgalmasabb része amikor 14 évesen megnyerte a Viadalt, és úgy érzem, ahhoz azért már nagyon idős vagyok. Legfeljebb Finnick apját játszhatnám. De maga a karakter elég érdekes és érdemes volna megnézni az alaptörténetét. De nem tudom, ehhez elég jók-e a színészi képességeim, hacsak nem számítógépes animációval keltenek életre.
Forrás: SciFiNow

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése