2014. február 4., kedd

Hogyan érik el, hogy 13-as korosztály besorolást kapjanak majd a Kiválasztott filmek?

Szolg. közl.: Ez egy előre időzített bejegyzés, mert bár én ma sokáig melózok, Ti ne maradjatok olvasnivaló nélkül. Természetesen a fentebb vázoltak miatt most nem tudok friss, ropogós hírekkel szolgálni, de amint este gépközelbe kerülök, igyekszem pótolni ezt, ha lesz mit.

Továbbra is fennáll az, hogy Dunát lehet rekeszteni az elemzős cikkekkel, szóval hozom, sőt sűrítem is őket különben az életben nem fogynak el két okból is. Egyrészt, mert kicsit leültek a hírek [az állóvizet pedig PSH halála kavarta fel sajnos, de nem akarok minden bőrt lehúzni a témáról, igyekszek arra szorítkozni, ami a következő filmet érinti és ami még megadja a tiszteletet a színésznek], a Kiválasztott promója még várat magára, a Futótűz DVD szintúgy. Ugyanakkor viszont ezek az anyagok viszonylag tartalmasak, és jó elmélkedni ezekről a kérdésekről. Fogadjátok ezt is szeretettel, ezúttal az Entertainment Weekly-ből! :)

Forrás: Arwenjames.deviantart
A Futótűz új pénzszerzési lehetőséget biztosít. Vagyis, ha eddig bármi kétségeink lettek volna, lesz Kiválasztott film is. Sőt, kettő is. A fenébe is, hiszen már forgatják is őket, a harmadikat akár szabadidejükben is megcsinálhatják. Egy könyv két részben való bemutatása mára divattá vált, kezdődött a Harry Potterrel, folytatódott az Alkonyattal, sőt a Hobbitnál mintha kicsit át is estek volna a ló másik oldalára. A Kiválasztott 2 filmben való bemutatása azonban új kihívás elé állítja a film készítőit: hogyan lehet vajon abból a könyvből két különböző 13-as korosztály besorolású filmet készíteni??

A továbbiakban kisebb [nagyobb!] SPOILERek következhetnek [az utolsó kötet cselekményére vonatkozóan]. Nem fogom részletezni Suzanne Collins regényeinek történéseit. Nagy az esélye azonban, hogy olvastad a könyvet és annak is, hogy elég konkrét véleményed van arról, hogyan fejezte be Suzanne Collins a sorozatát. A Futótűz volt - a többivel összehasonlítva - a legkönnyebb könyvadaptáció. A második kötet az Éhezők Viadala immáron bevált struktúráját követte: a fele a Viadal felvezetése a másik felében pedig nevetségesen hosszúra, valós idejűre elnyújtott, feszült akciójelenetek sorozata. Azáltal, hogy Collins bedobta a Nagy Mészárlás csavarját, felnagyította az első könyvben is átélt veszélyeket, hiszen Katnissnek ezúttal csupa győztessel kellett felvennie a harcot.

A történet szempontjából ez egy okos húzás volt - és tudom, nagyon sokan a Futótüzet tartják kedvenc kötetüknek. Ez azt is jelenti, hogy a Futótűz filmváltozatába nem kellett egymást öldöklő gyerekeket mutatni, amit az Éhezők Viadalában is úgy oldottak meg, hogy lehetőség szerint elkerülték a helyzetet. Ami engem illet, az első film vértelen agresszióját mindig is pénzhajhász megoldásnak tartottam: Gary Ross azért rángattatja a kamerát, hogy az erőszak ne látszódjon és ezzel tömegeket nyerjen meg.


Francis Lawrence-nek nem kellett ilyesmi miatt aggódnia. Az olyan rosszfiúk, mint Gloss és Cashmere inkább akció hősökre emlékeztettek, Oscar díja után Jennifer Lawrence, de még karaktere, Katniss sem tekinthető többé gyereknek. Lehet azon vitatkozni persze, hogy a Futótűzben ténylegesen kevesebb erőszak is van, legalábbis a szó szoros értelemben véve. Az Éhezők Viadalában az Aréna gyerekgyilkosokkal volt tele, a Futótűzben volt mérgező köd, szokatlan villámlás, a játékosok szeretteinek sikolya, ami igazából olyan, mintha egy kísértetkastélyt látnánk trópusi környezetben.

Ez azonban nem olyasmi, amivel a Kiválasztottban kell majd számolni, egyáltalán nem, még csak a közelében sincs annak. Az Éhezők Viadala történetének utolsó kötete az egyik legzordabb lezárása bármely utóbbi időben látott divatosabb sorozatnak. Rendszeresek a háborús brutalitást és rombolást bemutató jelenetsorok. A könyv zárójelenete alapvetően megegyezik A katona legszebb álmáéval, csak mutáns gyíkokkal kiegészülve. Egyik kedvelt karakterünket lefejezik. A másikat felrobbantják. Gyerek katonák vannak a könyvben, emberi pajzsok, kis holttestek. Ez mérföldekre van mondjuk a Halál ereklyéitől, amelyben szereplő erőszak gyakorlatilag a 13 éves korosztályt célozta meg.

És az erőszak mennyisége a történetben csak a felszín. A Kiválasztott középpontjában - sokkal inkább, mint elődjeiben - a lelki terror áll. Egy fő szereplő - hosszú hónapok kínzása és agymosása után - tér vissza, gyakorlatilag emberi roncsként, aki poszttraumatikus stressztől szenved és képes nekimenni legjobb barátainak. Katniss utolsó jelenetben hozott döntései erkölcsi szinten igen összetettek és megkérdőjelezhetőek.

Ezek mind megmagyarázzák, miért nem szeretik igazán az emberek a Kiválasztottat. Én személy szerint szeretem: tetszik, ahogyan Suzanne Collins lerombolja a "jók" és a "rosszak" fogalma közötti sérülékeny falat, tetszik, ahogyan savas hideg vízzel semmisíti meg az elképzelést, miszerint az Éhezők Viadala sorozatban szerelmi háromszög esete forog fenn, és tetszik, hogy csupán egyetlen trilógia harmadik részével lehet összehasonlítani, az Alien 3. részével, a Végső megoldás: A halállal. És mivel én ennyire szeretem a filmet, sokat izgulok amiatt: Hogyan fognak ebből a könyvből két közönségbarát, 13-as korosztály besorolású kalandfilmet készíteni?

Mert meg fogják csinálni. Meg kell, hogy csinálják. Vakmerő húzás lenne a Lionsgate-től, ha fokoznák az erőszakot a Kiválasztottban. Ám a vakmerő húzások Harvey Weinstein számára nem egy franchise esetén jelentettek dollármilliókat. Egyesek azonban ragaszkodnak ahhoz, hogy a Kiválasztott és mindegyik Éhezők Viadala film 13-as besorolással készüljön el, hiszen a könyvek fiatalabb korosztály számára íródtak.

Ez az érvelés azon az ostoba klasszikus bölcsességen alapszik, miszerint a gyerekeket meg kell óvnunk azoktól az erőszakos jelenetektől, amit egyébként már olvasni olvastak, hogy a képernyőn csak olyan erőszakot szabad mutatni a gyerekeknek, amelyben nincs művér, hogy az MPAA [Motion Picture Assotiation of America - olyan, mint nálunk a Nemzeti Média és Hírközlési hatóság, amely dönt a korhatár besorolásról] egy megbízható szervezet és nem a bolygó legostobább félkegyelműinek társasága. Ám ez az érv a Lionsgate vezérfonalává vált. És hacsak Harvey Weinstein-nak le nem sikerül bontani az MPAA-t a következő 12 hónapban, az, hogy 13-as korosztály-besorolással készülnek majd el a Kiválasztott filmváltozatai az egyetlen módja annak, hogy a gyerekek is megnézhessék a filmet. A gyerekeknek pedig feltétlenül látniuk kell az összes Éhezők Viadala filmet, hogy olyan, jó keresztény értékeket támogassanak, mint a diktatúra ellenesség, a média szkepticizmus, erkölcsi relativizmus és az íjászat.

De mégis milyen lesz a Kiválasztott két, 13-as besorolású filmként? Voltak már különösen erőszakos filmek a szuperhősök és a fantasy műfajában: gondoljunk csak a Return of The King csatajeleneteire vagy az Acélember tetőpontjára. Ám ezek a filmek egy párhuzamos univerzumban játszódnak, tele fantázia lényekkel és digitális effektekkel. A Kiválasztott könyvváltozata azonban inkább A sólyom végveszélyben-re és a Ryan közlegény megmentésére emlékeztet: ezekben pedig könyörtelen az erőszak. A könyvet leginkább a Sötét lovag: Felemelkedéssel lehetne még összehasonlítani, amely egy látszólag hasonló városi háborús jelenetsorral záródik. De ismét felmerül a kérdés: hány halott gyerek volt a Sötét lovag: Felemelkedésben?

A Kiválasztottban több fegyver is van, mint az előző filmekben, de az MPAA ostobasága miatt ettől még valószínűbb, hogy meg fogja kapni a 13-as korhatár besorolást. Nem beszélve arról, hogy benne van a pakliban, hogy mindez felveti a fegyvertartás problémáját a következő választási időszakban.

Engem azonban sokkal jobban érdekel az, hogy a film készítői hogyan kezelik majd a komolyabb kérdéseket. Vajon lágyítanak majd a végén? Semlegesek maradnak-e a könyvet végigkísérő általános érzelmi mélységekkel szemben? És ha nem így tesznek - ha teszem azt egy teljesen hű Kiválasztott adaptációt készítenek majd el véres jelenetek ábrázolása nélkül - akkor a Kiválasztott 2. része nem azt fogja jelképezni, mennyire értelmetlen 13-as korhatár besorolás?
Forrás: EW

11 megjegyzés:

  1. Kérdés, hogy Amerikában mennyire veszik komolyan a mozik a korhatárt. Ha ott is úgy megy, mint nálunk, hogy a bevétel a lényeg, akkor akár 18-as karika is lehet rajta, úgyis mindenkit beengednek. Amikor én a Futótüzet láttam, egy csomó 16 év alatti volt bent.
    Az első részben volt vér, csak ugye a kamerarángatás miatt nem igazán látszott. A másodikban már tűéles kép az összes halálról, de vér még annyi se, mint az elődben. Ez még nem volt zavaró, de A kiválasztottban már annyi az erőszak, hogy azt nem lehet rejtegetni. Nem kell annyira durvára csinálni, mint a Ryan közlegényt, de igenis legyen minden haláleset rendesen megcsinálva, mert ez az egész könyv lényege. A háború borzalmas, és súlyos veszteségeket okoz mindenkinek. Simán rányomnám a 18-as karikát, persze nyilván nem én döntöm el, és nem is az én pénztárcám bánja. Aztán úgyis megnézi mindenki, ha nem moziban, akkor DVD-n. A mai, lövöldözős játékokon és horrorfilmeken felnövő generációnak nem okoz majd túl nagy lelki törést egy kis vér.

    M.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. teljesen igazad van!

      Törlés
    2. Én abban nem teljesen értek egyet, hogy szerintem nem a vértől lesz borzalmas a háború és a könyv se. És nem az fogja/nem annak kell okoznia a lelki törést. Abban igazad van, hogy ez a film anélkül nem működik viszont. Szóval öncélú, hatáskeltő vérengzést én se szívesen látnék (bár úgy vélem, Te sem arra céloztál). A 18-as karikát meg én is simán rátenném, de abban meg a cikknek van igaza, hogy de a könyv valóban a fiatal korosztálynak akarja bemutatni a háború következményeit. Akkor viszont mit pörög rajta bármilyen médiahatóság mennyi vér/erőszak van benne?

      Na, mindegy, mi csak elmélkedni tudunk, engem személy szerint már messze nem érint a korosztály besorolás, ugyanakkor én kb korrektnek tartom a 16-os karikát.

      És bér írod, hogy Te láttál 16 éven aluliakat is a moziban, de az igazsághoz hozzátartozik, hogy voltak a vélemény rovatban (vagy a Facebook csoportban?) olyan visszajelzések is, hogy volt olyan hely, ahol a 16 éven alattiakat tényleg csak szülői felügyelettel/engedéllyel engedték be.

      Törlés
    3. Hát ez az... Nekem ne jöjjenek már azzal hogy a gyerekeket megkell védeni az erőszaktól... persze nem 11, 10, 9, 8 és attól lefelé ívelő korosztályra gondolok... Egy 12 és annál idősebb gyereknek (sőt talán fiatalabbak egy részének) nem hiszem hogy nagy hatással lenne a lelkivilágára hiszen ahogy írtad: lövöldözős játékokon és horrorfilmeken nőnek fel... Mondhatni hogy az "erőszak" az életük része...

      Törlés
  2. Különben a korhatár, mindig csak egy ajánlás. "16 éven aluliaknak nem AJÁNLOTT." nem tilthatják meg, hogy megnézzek egy filmet ha kifizettem a jegyet. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én tizenhárom éves vagyok, két ugyanilyen idős barátnőmmel akartuk megnézni a filmet, és nem engedtek be, hiába fizettünk volna.

      Törlés
  3. Bruno Bettelheim szerint a történeteket minden gyerek a saját ismeretei alapján képzeli el úgy, amit ő maga fel tud dolgozni. Ezért nem különösen ijesztőek számukra mondjuk a Grimm mesék, amiket felnőttként a horror kategóriába sorolunk. Egy filmmel kitörölhetetlen alakot ölt a történet a célközönségben. Azzal együtt én sem vágyom a Spartacusban látható eltúlzott jelenetekre itt, elég a nyomasztás. Kérdés viszont, hogy a megfelelő ismeretek nélkül ez elég-e és képesek tényleg célt érni a 13 éveseknél? Akiket meg akarnak védeni, de egyben meg is mutatni nekik a háborúk és elnyomó rendszerek poklát. Elég paradox elképzelés.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem igaz, a Piroska és a farkas kifejezetten brutális; a 101 Kiskutya pedig életem első óvodás moziélménye volt, amelynek során hüppögve kötöttem ki az óvónéni ölében, mikor gonoszkodtak a kiskutyákkal (és még nem is a Glenn Close-os, hanem az előtte lévő rajzfilmes verzió volt :)

      Viccet félretéve, a Kiválasztott nyilván már teljesen más jellegű élményt okozott, de azt a döbbenetet valszeg már semmi nem tudja kiváltani nálam (itt, a filmváltozatban), amit olvasás során éreztem Prim halálakor...

      Törlés
    2. Szerintem itt nem kizárólag a könyvet olvasókra,hanem pont a nem olvasó, mozizókra akarnak tekintettel lenni.

      Törlés
  4. Ha a szülők szerint oké volt hat éves gyerekeket bevinni a Harry Potter 4-re, akkor erre is nyugodtan bekísérhetik a csimotájukat, nekik sem fog megártani. :D Amúgy szerintem a magyar 16-os karika elég, ebben a kategóriába már bőven belefér az erőszak.

    Én csalódott lennék, ha fogyasztóbaráti okokból "lágyítanák" a film végét, de Francis Lawrence nem tűnt olyannak, aki ebbe belemenne. Az érzelmi mélységet lehet ábrázolni tíz liter arcomba fröccsenő művér nélkül is, de ha semmit sem mutatnak ezekből a tragédiákból, az katasztrófa lenne a film egészére nézve. Bár, most hogy így belegondolok... aki bevállalná, hogy 4 DX-ben nézi ezt, azt lehet, leönteném művérrel, annál jobban semmi sem adja át a testközeli élményt. :DD

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Abban teljesen igazad van, hogy mit néz a gyerek, az a szülőkön is múlik. Jobb mozikban el sem adják a jegyet olyanoknak, akik korhatáros filmet akarnak megnézni túl fiatalon.
      egyébként meg a legfélelmetesebb vagy hatást keltő jelnetek általában nem a vértől és a látványos erőszaktól olyanok, amilyenek. Pl. Hitchcock Psychojából a fürdőszobás jelenetet mindenki ismeri, még ha nem is látta a filmet, akkor is tudja, hogy félelmetes, pedig a egyszer sem látható, hogy a kés érintkezne az áldozattal. Szóval meg lehet csinálni úgy korhatárosra, hogy üssön is, meg korhatáros is legyen. Ha csak annyi vér lesz benne, mint az elsőben volt , az sem fogja elrontani szerintem. :)

      Törlés