2014. január 27., hétfő

Miért nem kapott a Futótűz egyetlen Oscar-jelölést sem?

Az Entertainment Weekly az Oscar-jelölések kiosztása után sorra vette a filmeket és készített néhány ismertebb filmről egy-egy elemzést, hogy azok vajon miért nem lettek Oscar-díjra jelölve. Vagy mert túl kicsik, túl elvontak vagy egyszerűen csak túl jók ahhoz, hogy Oscar-díjat nyerhessenek. 


A film: A Futótűz a Suzanne Collins nagy sikerű ifjúsági trilógiája négy részes feldolgozásának második filmje. Ez alkalommal a nézők egy még komolyabb harcnak lehetnek szemtanúi az Arénában, de a Viadalon kívüli történések - Katniss és Peeta Győzelmi Körútja, Katniss poszttraumatikus stressze és a különböző körzetekben egyre növekvő elégedetlenség - is feledhetetlen pillanatokat jelentenek. Gale is feltűnik a filmben. [Eskü, ezt nem én írtam hozzá, ott volt. Csak úgy, minden további nélkül.]

Miért nem jelölték: Az első filmhez, az Éhezők Viadalához hasonlóan még csak esélye sem volt. Bár a könyvadaptációk gyakran sütkéreznek az Oscar fényében, az ifjúsági regényeket túlságosan gyerekesnek tartják, függetlenül attól, mennyire kedveltek vagy mennyire jó kritikákat kaptak. Kivétel a Harry Potter, amely ugyan technikai dolgokért kapott jelölést, de soha nem nyert az sem. Annak ellenére, hogy sokat aggodalmaskodnak azon, hogyan közelítsék meg a fiatalokat, az Akadémia meglehetősen elutasító azon filmekkel szemben, amelyek kicsit is a fiataloknak szólnak. Az Éhezők Viadalát is azért utasították vissza, mert akció-kalandfilm, akiket nem szeretnek elismerni - a kivétel ez esetben, amely erősíti a szabályt, a Gyűrűk Ura volt.


Bár a Legjobb Film Kategóriájában szoros a verseny, azért nevetséges, hogy a Futótűz nem kapott legalább néhány jelölést sem. Gyors tények: A magányos lovas egy jelölést kapott (a Legjobb Vizuális Effektekért). A Hobbit: Smaug pusztasága pedig hármat!! Ha elismerik Johnny Depp munkásságát, akkor igazán dobhattak volna egyet az Éhezők Viadalának azért az Arénáért!

Ha még jobban belegondolunk, a mellékszereplők is sokkal jobbak voltak ezúttal. Stanley Tucci és Elizabeth Banks ugyanazokat a karaktereket alakították, mint az első részben, ám a második filmben fűződött hozzájuk néhány meghatározó pillanat.

A történelem miért fog jobban emlékezni a Futótűzre, mint a Philomena - Határtalan szeretetre? Hmmm... talán mert ez volt 2013 legnagyobb bevételt szerző filmje?

Ráadásul az Éhezők Viadala: Futótűzre azért is fognak jobban emlékezni, mert azon kevés folytatás között van, amely sikeresebb, mint az első rész, illetve nagyon jól megalapozza a folytatást is. A rendezőváltás friss erőt hozott a filmhez, amely dinamikus lett, nem érezni túl hosszúnak a 146 perces vetítési időt.

Ne feledjük azt sem, hogy ez a film egy olyan jelenséget indított be, amelynek kapcsán a jövőben sok disztópikus könyvet olvashatunk és filmet láthatunk majd (ilyen például a Beavatott is). Az Éhezők Viadala kedvelt könyvei a filmvásznon is kedveltté váltak (ami önmagában sem egyszerű mutatvány), és a sorozatra úgy is emlékezhetünk majd, mint Jennifer Lawrence egyik meghatározó szerepe.

Ha már a Lángra Lobbant Lánynál tartunk, őt idén jelölték az Amerikai Botrányban mutatott teljesítményéért, ám figyelmen kívül hagyták Katniss Everdeenként annak ellenére, hogy a Futótűzben sokkal szélesebb színészi eszköztárat mutat be. A Viadalon erős, a Győzelmi Körúton szívettépő, a film utolsó harminc másodpercében pedig - amely során arca pillanatok alatt vált zavarodottból eltökéltbe - az év egyik leghátborzongatóbb mozis élményét biztosította. Persze az Akadémia azt hiszi (és joggal), hogy ezzel megnyugtatják Lawrence-rajongóikat, de azért valamikor jó lenne, ha ebben a filmben végzett munkáját is elismernék. Talán, ha lesz majd olyan év, amikor nem jelölik valamelyik David Russell filmben való munkájáért, akár kaphat valami elismerést Katnissért is.
Forrás: EW

14 megjegyzés:

  1. Te mit gondolsz erről Ancsi? :) Engem ennél a témánál személy szerint nagyon érdekel a véleményed.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Konkrétan azt gondolom, hogy egyrészt az Akadémia nagy "egysíkúan" értékel. Függetlenül attól, hogy tinifilmek kapnak-e jelölést, általában is kevésnek érzem az Oscarra jelölt filmek arányát az USÁ-ban vagy szerte a világon készült filmekéhez képest. Szóval irreálisan szűk mederből válogatnak a Film Akadémián.

      Másrészről meg valami végtelenül hidegen hagy, hogyha kedvelek egy filmet, az milyen elismerést kap vagy nem kap. Én szeretem, ha a kinti bemutatási idővel egy időben láthatom itthon is a mozikban az nekem sokkal fontosabb, minthogy kap-e Oscart vagy sem :)

      De az Aréna látványa szerintem csodálatos volt. Ahogy csak elképzeltem. Oscar nélkül is.

      Törlés
  2. Hú, emlékszem egy hasonló cikkre még az Alkonyatos korszakból. Nem lealacsonyításképpen, de azt értem, hogy az Alkonyat miért nem kapott és miért nem jelölték soha.

    De, mint a cikk is írja, azt, hogy legalább jelölést miért nem kapott a díszletért, vagy a jelmezért a Futótűz, az szerintem is furcsa. Azért a Kapitólium messze menően király, és az Arénát sem kutya megcsinálni, és Effie ruhái meg megérnek egy külön misét.

    A mellék szereplős részhez, szerintem is illett volna odacsapni Elizabethet és/vagy Stanleyt és én Donald bácsit is odaraktam volna, imádom azt az embert, hiába gonosz, ahogy hozza Snowt, velem kajak megszerette a karaktert. És mindig egy jóságos nagypapi jut róla eszembe. :D

    De ha a színészeknek nem is, a látványért tényleg kijárt volna egy jelölés, véleményem szerint.
    És azzal is egyet kell értsek a cikkel, hogy az ifjúsági filmeket, valahogy mindig a szőnyeg alá söprik. A Harry Potter is megérdemelt volna anno egy díjat, és nem csak jelölést a látvány és a kivitelezés miatt. És hiába hozza fel ellen példának a cikk a Gyűrűk Urát, szerintem az annyira nem ifjúsági film.

    De hát, mindegy, nem egy szobrocska határozza meg egy adott film jóságát.

    VálaszTörlés
  3. A Gyűrűk Ura 3. része óta nem nyert sikerfilm, bármennyire pozitív kritikákat kapott a szakértőktől, vagy a nagyközönségtől. Egyre inkább ez a tendencia, nagy kasszasiker nem kaphat még jelölést se a legjobb film kategóriában. Maradnak a technikai díjak. Ott tényleg becsúszhatott volna egy-két jelölés, különösen a jelmeztervezés, illetve a smink és haj kategóriákban. A zenéért pedig már az első részt is jelöltem volna, annyira jó.
    A színészi díjakra az elején felállított megállapításom még inkább igaz, gyakorlatilag lehetetlen bekerülni nagy filmből. (Azért azt megjegyezném, hogy nem lehet összehasonlítani Jennifer Futótűzben és Amerikai botrányban nyújtott teljesítményét. Az egyik főszerep, a másik mellék.) Lenyűgöző alakítást nyújtott, ami szerintem megközelíti a Napos oldalban, vagy a Winter's Bone-ban mutatott teljesítményét.
    Lényeg a lényeg, az Oscar jelölés is nagy dicsőség, hát még a győzelem, de egyáltalán nem gond, hogy a Futótűz kimaradt ebből. Attól még sokak számára (számomra is) ez az év filmje.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mármint úgy értettem, hogy a Futótűzben nyújtott fantasztikus alakítást, nem voltam egyértelmű.

      Törlés
  4. Örülök,hogy erről is írtál,mert már nagyon sokat gondolkodtam rajta.Őszintén én is értetlenül állok ez elött.Persze ez azon nem változtat hogy ez a kedvencem!Köszi!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát, őszintén szólva, voltak olyan pillanatok, amikor nem szívesen fordítottam a cikket, leginkább, mert úgy hittem, nem nagyon fog sokakat érdekelni.

      De örülök, hogy nem így van, hanem örömmel olvassátok a cikket, így pláne nem dolgoztam vele feleslegesen :))

      Törlés
  5. Szerintem is az Akadémia egyhangú és kiszámítható... mondjuk egy látvány jelölés teljesen reális lett volna, amúgy meg az Éhezők Viadala trilógia a tini könyvek felső határát ütlegeli, szóval eltrkinthettek volna ettől az "ürügytől".
    Egyébként az Oscar nem fontos számomra, csak annyira jó, hogy az emberek többségi így felfigyel az adott filmre :)

    VálaszTörlés
  6. Én már meg sem lepődöm. Ha végig nézzük, hogy az Oscar-díjas filmek 90%-a vagy művészfilm, vagy elvont film, vagy tragikus és a többség által érthetetlen, akkor szerintem az a dicsőség, hogy nem jelölték. :D A Futótűz csak jobb ennél :))

    VálaszTörlés
  7. Általában engem is (na, jó van egy-két kivétel) hidegen hagynak az Oscar-díjas filmek :D Engem annyira nem szoktak ezek a filmek megfogni.
    Igen, azt én is elismerem, hogy a látványért kaphatott volna egy jelölést, de ettől függetlenül is imádom és imádni is fogom a filmet, és várom a Kiválasztott részek, mert ha valami, akkor a színészi játékon kívül a látvány tuti pazar lesz :) Amúgy tegnap belelestem az első részbe a Coolon, hát most még inkább feltűnt, hogy ég és a föld a kettő :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azért ne bántsuk az első részt (bár szerintem is jobb a második). Dupla költségvetésből illett is sokkal jobb látványvilágot kihozni. Az Aratás jelenetét pedig semmi nem überelheti, bár a 11. körzet is nagyon drámaira sikerült. Inkább örüljünk, hogy ilyen jó folytatás érkezett a Futótűz személyében, nem kell ehhez lehúzni Az éhezők viadalát.
      Az Oscar díjas filmek pedig igenis jók. Általában komolyabb hangvételűek, így a fiatalabb korosztály nem élvezi őket annyira, de attól még nem rosszak. Nekem kifejezetten tetszettek az utóbbi évek kevésbé ismert győztesei.

      Törlés
    2. Nekem jobban tetszett az első rész. Lehet, hogy kevésbé volt látványos, de sokkal jobban megteremtette a feszült hangulatot, visszaadta Kathniss érzéseit. Forgatókönyvileg és rendezésileg az első rész szerintem sokkal jobb volt a másodiknál. A második nagyon látványos, jók a színészek, de kicsit úgy érzem elvitték az eladhatóság irányába (ahogy ez sikerfilmeknél lenni szokott). De ez az én véleményem, mindkét rész jó, csak nekem az első rész jobban hatott. :)

      Törlés
  8. Oscar díjat általában a gondolkodós, emberi kapcsolatokat boncolgató, és vagy érzelmekre ható filmek kapnak. Ez amolyan akadémiai irányvonal. De ez nem jelenti hogy ne lenne jó film az ami nem kap díjat. :) (persze a filmes politika itt is játszik néha de ez most nem lényeg ) :)

    VálaszTörlés
  9. Egy film értékét szerintem sem az Oscarok, vagy azok hiánya jelenti. Pedig ennek a sorozatnak elég mély mondanivalója van. Azért, mert ifjúsági irodalomként kategorizálták, az csak egy doboz. Szerintem nem létezik ifjúsági irodalom. Olyan könyvek vannak, amit nagyobb számban olvasnak bizonyos korosztályok.
    Erre nincs díj, pedig komoly érdem, hogy a könyv után a film sikerei még több olvasót aktivizáltak. Ami nyilván köszönhető a forgatókönyvnek, rendezésnek, szereplőknek, díszleteknek ...

    VálaszTörlés