2013. augusztus 18., vasárnap

A férfi, aki Katniss íjait készítette

Nem tudom, Ti hogy vagytok vele, de én szeretem az olyan cikkeket, amelyek a sorozattal kapcsolatba került - egyébként - hétköznapi embereket mutatnak be. Persze Khatuna Lorig, sikeres íjász olimpikon sportolónő nem feltétlenül egyszerű hétköznapi ember, a szó szoros értelmében, de filmes körökben mindenképp. Én róla is szívesen fordítottam, vagy a családról, akinek a lovait használták a Futótűz felvonulási jelentéhez, vagy a házaspárról, akik az Éhezők Viadala sorozat fecsegőposzátás logóit készítették, és a bácsiról is [Wade Sepherd], akinek területén a 12. körzet jeleneteit forgatták (jó, azt persze nem, amikor vandalizmus áldozata lett a helyszín!). Ezért aztán arról a férfiről is szívesen fordítottam, akinek a műhelyéből származnak az Éhezők Viadala filmváltozatában látható íjak. Remélem, Ti is örömmel olvassátok. :)

John Scrifes íjkészítő mester
John Scrifes kézzel készített munkái történelmet írtak 2012-ben, amikor Jennifer Lawrence az ő íjait használta a kasszasikert aratott Éhezők Viadala filmben. Scrifes lett az ország legkeresettebb íjkészítő mestere, miután egy három napos hétvége alatt elkészítette Katniss íját és még három másikat.

A 46 éves Scrifes a 90-es évek végén szeretett bele a hagyományos fa íjakba. Meglátott egy férfit - akinek már nem emlékszik a nevére - egy louisville-i szabadtéri rendezvényen, amint íjakat készített és azt mondja, ez a pillanat lángra lobbantotta a szikrát.
[...]

Az Éhezők Viadala filmváltozatának elkészültében való részvétele 2011 áprilisában kezdődött, amikor kapott egy e-mailt. Egy kellékeket forgalmazó cégtől kereste meg egy nő, aki négy kész íjat vásárolt volna tőle, ám nem azokat a sablonos darabokat, amiket egyébként árult.
- Visszaírtam neki, hogy én nem árulok kész íjakat - mondta. - Tovább irányítottam olyan gyártókhoz, akikről tudtam, hogy készítenek eladásra szánt íjakat. Azonban egyikük sem lett volna képes elkészíteni ezeket a megadott határidőre, a megrendelők azonban gyorsan akarták az íjakat. Kevesebb, mint két héten belül, ami szinte tényleg lehetetlen. Tartottuk a kapcsolatot, nekem pedig felkeltette a dolog az érdeklődésemet. A hölgy azt javasolta, hogy elküldi nekem az íjak illusztrációit, én pedig megnézem, mit tudok tenni az ügy érdekében. Beleegyeztem, ő pedig elküldte ezeket nekem. Amikor átnéztem őket, az egyiken megláttam egy "Katniss íja" feliratot. 
Scrifes-nak rémlett a név, ezért megkérdezte 13 éves fiát, James-t, hogy vajon honnan lehet ismerős. Scrifes-t lenyűgözte, amit a fiútól hallott, úgyhogy elővette a számítógépét és maga is rákeresett a neten. És lám, James-nek igaza volt.

Az íjat Jennifer Lawrence-nek szánták, aki Katniss Everdeen szerepét készült eljátszani az Éhezők Viadala trilógia hamarosan bemutatásra kerülő első részében. 
- Nagyon izgatott voltam - mondta Scrifes. - Aláírtunk egy megállapodást, amely szerint két működő íjat kellett készítenem és két olyat, amelyik tartósan felajzott állapotban van. A film elején az az íj, amellyel Lawrence kisasszony vadászik, az az, amelyet én készítettem a műhelyemben.
[...]

Katniss a Scrifes által készített íjjal
Scrifes-nak 40-50 munkaórájába telt elkészítenie a négy íjat. Azt mondja, egy íj elkészítése általában 10-40 órát vesz igénybe, erre jön rá a díszítéshez szükséges idő. 
- Mondjuk szerencsém volt, mert lényegében ugyanazt az íjat kellett többször elkészíteni. Ez egyfajta futószalag érzetet adott, és segített felpörgetni a folyamatot.

Mindennek ellenére Scrifes felesége észrevette a fizikai fáradalmak jeleit a férjén:
- Amikor végre mindennel végzett és mindent el is szállítottak, nagyon kimerült volt. - mondta az asszony. - Nyilvánvalóan rengeteg időt és energiát fektetett bele, és annyira koncentrált az alatt a három nap alatt, hogy csak amikor végzett a munkával, akkor vettük észre, mennyire fáradt is.
[...]

Ahogy az várható volt, Scrifes egyfajta helyi híresség lett.
- Rengeteget szerepeltem a helyi sajtóban - mondta.

Ráadásul, amikor a második film számára készítette az íjakat, visszaküldték neki a korábbiakat, hogy pontosan emlékezzen, mit is várnak tőle. 
Scrifes újabb négy íjat készített a második film forgatására - két újabbat Katnissnek és kettőt Peeta Mellarknak, akit Josh Hutcherson alakít. Arra azonban még nem kérték fel, hogy készítsen íjakat a harmadik filmhez is pedig mindjárt itt a forgatás ám
Forrás: OutdoorLife

4 megjegyzés:

  1. Tetszett a cikk. Szerencsés a fickó. :))

    VálaszTörlés
  2. Én is nagyon szeretem ezeket a cikkeket. Mindig valami új van bennük. Szeretem a színészekkel stb. készített interjúkat is, de ott sokszor van valami olyan, ami már volt említve.

    VálaszTörlés
  3. Érdekesek ezek a "kis emberek" a nagy hollywoodi filmek mögött. :) Például maga az íjkészítés is szerintem egy nagyon izgalmas mesterség, hát még ha ilyen megrendelései jönnek az embernek. :D

    VálaszTörlés