2012. február 3., péntek

9 titok Az Éhezők Viadaláról - A The Hollywood Reporter cikke

A The Hollywood Reporter cikke Gary Ross rendezőt, és a március 23-án mozikba kerülő Éhezők viadalát állítja középpontba legújabb cikkében, amelyből számos, eddig ismeretlen részletet tudhatunk meg a közelgő jelenséggel kapcsolatban a költségvetéstől és a tiszteletdíjaktól, egészen addig, hogy milyen baleset miatt került kórházba Jennifer Lawrence.

Suzanne Collins hatalmas népszerűségű Éhezők Viadala trilógiájából készülő négy filmből álló sorozat első része két tucat véletlenszerűen kiválasztott gyerekről szól, akiknek meg kell küzdeniük egymással a túlélésért, és március 23-án kerül a mozikba [odakinn] (ahogyan a Harry Potter és az Alkonyat esetében is történt, az utolsó kötet két részben kerül bemutatásra). A film fogadtatása után derül majd ki, hogy annak főszereplői - a 21 éves Jennifer Lawrence, a 19 éves Josh Hutcherson és a 22 éves Liam Hemsworth - olyan hírnevet szereznek-e, mint a Kristen Stewart-Robert Pattinson-Taylor Lautner hármas, és valóban kitölti-e majd a sorozat az Alkonyat utolsó része után bekövetkező űrt. 

A Lionsgate számára, amelynek nemrégiben bevételi nehézségei akadtak (az Elhurcolva és a Conan, a barbár kapcsán), most először próbálhatja ki magát azután, hogy felvásárolta a Summit Entertainment-et, azt a filmstúdiót, amely az Alkonyat filmjeit gyártotta. A Viadal sikere nagyban hatással lehet a Lionsgate jövőjére, úgyhogy a cégnél alig várják, hogy megfelelő hitelt szerezzenek Collins adaptációjának. 

- Miután az előzetes november 14-én megjelent, az első 24 órában 8 milliószor nézték meg - mondja Joe Drake, a Lionsgate Film elnöke. - Mi képviseljük az első számú trendet a Twitteren. Mióta ott is fenn vagyunk, a könyv eladások száma 7 és félmillióra ugrott. Ezek az adatok pedig hatalmas önbizalmat táplálnak. 

A Hollywood Reporter vezető szerkesztőjét, Stephen Galloway-t bízák meg azzal, hogy elbeszélgessen Gary Ross-szal és a stábbal küszöbönálló lehetséges szupersztárságukkal kapcsolatban. Az Oscar-jelölt Ross-szal, és más filmhez közel állókkal való beszélgetés során sok korábban nem hallott titokra derült fény a várva várt filmmel kapcsolatban.

1. JENNIFER LAWRENCE-NEK HÁROM NAP KELLETT, HOGY IGENT MONDJON KATNISS SZEREPÉRE
Rengeteg színésznő szóba került a főszerepre - köztük olyanok, mint Hailee Steinfield (A félszemű), Shailene Woodley (Utódok [Február 16-tól vetítik a magyar mozik]), Abigail Breslin (A család kincse) - Gary Ross azonban egyikük esetében sem érezte úgy, hogy megtalálta a megfelelő személyt. Aztán megismerte Jennifer Lawrence-t, akit akkoriban jelöltek frissen Oscar-díjra a A hallgatás törvénye című filmben való szerepléséért, amely filmet 2010-ben forgatták, és amelyben Jennifer megmutathatta magát. De Jennifer Lawrence habozott, mivel tisztában volt azzal, hogy a későbbiekben nem csupán saját körei tisztelhetik, hanem magával ragadhatja a pop-kultúra tornádója - vagyis pontosan ugyanaz a sors vár rá, amely Stewart-tal történt az Alkonyat kapcsán. 
- Éjszaka kellős közepén történt, épp Angliában voltam, amikor felhívtak. - emlékszik vissza. - Annyira szerettem a könyveket, és annyira tetszett a forgatókönyv, most pedig itt volt az egész közvetlenül a szemem előtt - a döntés súlya viszont ijesztő volt. 
A döntésben anyukája segített. - Felhívtam anyukámat, aki azt mondta, képmutató vagyok, mert amikor megkérdezik, miért kis független filmekben szerepelek, ahelyett, hogy stúdió filmeket forgatnék, mindig azt válaszoltam, hogy 'Nem az a lényeg, hogy mekkora egy film'. Ő pedig mondta, hogy 'Itt egy film, amit szeretnél, erre te azon gondolkodsz, hogy visszautasítsd, mert túl nagy lesz.' Úgyhogy belegondoltam, hogy nem szeretnék kimaradni belőle pusztán azért, mert félek. A félelmem soha nem akadályozhatja meg, hogy megtegyek valamit. De tudtam, hogy szívem mélyén mindenképp akartam volna. Ez az egész [hezitálás] csak arra volt jó, hogy szembeszálljak félelmeimmel.

2. JENNIFER TÚL SOKAT KERESETT [A SZEREPPEL]?
Lawrence laza 500.000 dollárt vihet haza a film szerep miatt (ami körülbelül megfelel annak az összegeak, amit Stewart keresett az első Alkonyat-filmmel), plusz prémiumot is üti a markát, ha a film jól teljesít.

3. GARY ROSS RENDEZŐ ÉS NINA JACOBSON PRODUCER KEMÉNY VERSENYBEN VOLTAK [A MUNKA MEGSZERZÉSÉÉRT]
Az 1988-as 'Segítség, felnőttem!' és az 1993-as Dave című filmek írója, Gary Ross Hollywoodban nőtt fel, édesapja Arthur A. Ross, a 'Fekete lagúna szörnye' írója. Ross kényelmes életvitelt folytatott feleségével, Allison Thomas producerrel (Cinicin lovag kalandjai egyik producere Ross mellett), délelőtt írt, délután forgatott, és több ezer dollárt keresett havonta Hollywood egyik legjobb forgatókönyvírójaként. Minden egy film, amely az ő irányítása alatt készült (beleértve az 1998-as Pleasantville-t is) saját ötlet nyomán íródott, soha nem kellett mással megvívnia a rendezői székért, csak Sam Mendes-szel (Amerikai szépség) és David Slade-del (Alkonyat: Napfogyatkozás), akik szintén ácsingóztak a munka iránt. Ross, akinek keresete a 3-4 milliós tartományban mozog, keményen küzdött azért, hogy megszerezze a helyét a kamera mögött.
- Hosszú idő óta nem láttam olyan anyagot, amely ennyire megérintette és megmozgatta volna a közönséget - mondja. - És ha az ember elkötelezett, akkor elkötelezett.

És nem csak neki kellett harcolnia, hogy megszerezze Panem megalkotásának jogát. Jacobson, aki olyan filmek elkészítése során végzett produceri munkát, mint az 'Egy nap' és az 'Egy ropi naplója' sorozat, olyan emberek elől szerezte meg kemény harcok során a könyvek megfilmesítésének jogait, mint Ridley Scott.

4. MENNYIBE KERÜL A FILM
A Lionsgate egy igen-igen alacsony költségvetéssel kalkulált. Igaz, ebben az is benne volt, hogy Collins felajánlotta, hogy pár százezer dollárt majd csak akkor fizessenek ki neki a jogokért, ha sikeres lesz a film [ha jól értem az üzleti angolt...], de abban reménykedtek, hogy Ross ki tudja hozni a Viadalt 60 millió dollárból, ami több, mint amennyit a Summit költött az Alkonyat első filmjére, de nem elhanyagolható az a részlet sem, hogy hónapokig külső helyszínen forgattak, és 1200 számítógépes effektet is rá kellett tenni a filmre. Ross olyan forgatókönyvet írt, amelyre nem kellett vagyonokat költeni (a film végül kicsit több, mint 90 millió dollárba került, amely a támogatások után 78 millióra csökkent). Amikor a Kapitólium megalkotására került sor, Ross olyan ismereteit használta fel, mint például a Kínában található Tiananmen tér, illetve a diktatórikus építészet jellegzetességei - a Kapitólium Collins pár száz évvel későbbi távoli jövőbeli szép új világának Panemnek, a középpontja.

5. A FŐSZEREPLŐ HÁRMAS A TELJES SOROZATRA SZERZŐDÖTT
Ross már aláírt a folytatásra, a Futótűzre, és azt reméli, szeptemberben nekiláthat a forgatásnak, amelyhez a forgatókönyvet a Gettómilliomos forgatókönyvírója Simon Beaufoy készíti, a három fiatal színész pedig már a teljes sorozatra aláírta a szerződést.

6. LAWRENCE BALESETE MIATT MAJDNEM LEÁLLT AZ ÉHEZŐK VIADALA FORGATÁSA
A hathetes felkészülési periódus - amelynek során Jennifer elsajátította az íjászkodás, a mászás, az ugrás minden csínját-bínjját - utolsó napján Jennifer beverte a falba ütközött. A szó szoros értelmében.
- 10 falnak futást kellett csinálnom, ami azt jelenti, hogy neki kellett szaladnom egy falnak, teljes erőből, hogy fel tudjak futni rajta [??] - emlékszik vissza, miközben elmagyarázza, az edzője hogyan próbálta meg rávenni, hogy a lehető legnagyobb sebességgel fusson neki a falnak, amely lendületet biztosít számára, hogy felfelé haladjon. - Beleszaladtam a falba, de a lábaim nem emelkedtek fel, ezért hassal fogtam meg a falat. Az edzőm attól tartott, hogy elrepedt a lépem. El kellett mennem CT-re, ahol az embert betolják egy csőbe, miközben tüzes folydékot nyomnak bele. - Előző filmje miatt viszont Jennifer szerencsére kiváló állapotban volt - Még mindig jó kondiban voltam az X-Men: Az elsők miatt - mondja. Így aztán a legtöbb edzés célja az volt, hogy visszafejlesszem az izomtömegemet, vagyis szálkásítottam helyette. Szerettem íjászkodni - na jó, egyfajta se-veled, se-nélküled viszonyban voltunk. Miközben az edzője a kezét fogta, Jennifer végül megtudta, hogy csúnyán zúzódott, de semmije nem tört el - a munka pedig tovább folyhatott.

7. AZ ÉHEZŐK VIADALA FORGATÁSA 35 FOKBAN, ÉS A MEDVÉK
Voltak medvék is ugyanis. 300 élt az erdőben, és már az ételek legenyhébb illatára is előbújtak rejtekükből. Ezen kívül 35 fokos hőség volt, és minden nap, szinte pontban délután négy órakor hatalmas zápor nehezítette a forgatást, ami legalább egy kis szünetet biztosított Ross csapatának. Az eső és a korai naplemente között "alig négy-öt órát tudtunk forgatni naponta", mondja Ross. Jacobson azonban azt mondja, Ross sose volt ideges. Hutcherson hozzáteszi: - Mindig mosolygott - még a legnehezebb pillanatokban is.

8. AZ ÉHEZŐK VIADALA STÁBJA MÉG NEM LÁTTA A FILMET
A befektetők hatalmas nyomást gyakorolnak a Lionsgate-re, különösen a Summittal való egyesülés után, mivel abban reménykednek, hogy az Alkonyat fejesei a Viadal rajongótáborával karöltve majd csodát tesznek ezzel a filmmel [wtf: mi köze a Summit vezetőinek, az Éhezőkhöz?? Sztem semmi.] Még csak néhány ember látta a kész filmet - a szereplők közül viszont még senki - ezzel szemben viszont világszerte zajlik a kapcsolódó termékek reklámkampánya, a játékfiguráktól a körömlakk készletig. Mindenki mindenütt nagyon vár még arra, hogyan teljesít és mit nyújt majd a film.

9. LIAM BÁTYJA SZÓLT ÖCCSÉNEK, HOGY FOGYJON LE
A bátyám Chris SMS-t küldött a forgatás előtt, amelyben azt javasolta, adjak le pár kilót. Azt írta "Ez az Éhezők Viadala lesz, nem pedig az Étkezők Viadala!"

Forrás

Személyes megjegyzés: részemről úgy értelmezem, hogy ez a másik - teljes - The Hollywood Reporter cikk egy rövidebb kivonata. Azt kizárt, hogy ezek után azt szóról szóra lefordítsam, de lehet, hogy ha lesz kis időm, és nem szakakd rám túl sok friss anyag, akkor abból csemegézek még, főleg a kulisszatitkokból, forgatási kalandokból, ha van még benne egyáltalán...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése